Publicaties

Publications

Een selectie van boeken, artikelen en overige publicaties

A selection of books, essays and other publications

Boeken / Books

Bernd, Hilla en de anderen. Fotografie uit Düsseldorf / Bernd, Hilla and the Others. Photography from Düsseldorf, Amsterdam (Huis Marseille) 2018, met: Barbara Hoffmann-Johnson.

First Light, Fotografie & Astronomie / Photography & Astronomy, Amsterdam (Huis Marseille/Architectura & Natura Press) 2010, met: Huib Henrichs, Michaël Snitker.

Edwin Zwakman: Fake but Accurate, München/Amsterdam (Schirmer-Mosel/Huis Marseille) 2008, met: Els Barents.

 

Bert Teunissen: Domestic Landscapes. A Portrait of the Europeans at Home, New York (Aperture) 2007.

 

Isidore van Kinsbergen (1821-1905). Theatermaker en fotopionier in Nederlands-Indië / Photo Pioneer and Theatre Maker in the Dutch East Indies, Zaltbommel/Leiden (Aprilis/KITLV Press) 2005, met Gerda Theuns-de Boer.

Take Five! Huis Marseille wordt vijf / Huis Marseille Turns Five!, Amsterdam (Huis Marseille) 2004, met: Els Barents.

 

Hier groeien boeken uit de grond. Nederlandse bibliotheken en bibliothecarissen gefotografeerd door Candida Höfer en Bert Nienhuis / ’Books grow out of the ground here’, Dutch Libraries and Librarians photographed by Candida Höfer and Bert Nienhuis, Amsterdam (Huis Marseille/De Bataafsche Leeuw) 2004, met: Els Barents.

De keizer in beeld. Wilhelm II en de fotografie als PR-instrument / Der Kaiser im Bild. Wilhelm II und die Fotografie als PR-Instrument, Zaltbommel (De Europese Bibliotheek) 2002, met: Liesbeth Ruitenberg.

Simone Nieweg: Landschaften und Gartenstücke, Photographien, München (Schirmer/Mosel) 2002, met: Els Barents.

Huis Marseille 1, Amsterdam (Huis Marseille) 1999, met: Els Barents.

 

Artikelen / Essays

‘Geen vermomde hyena’s. Onderzoek naar de geschiedenis van de Nederlandse fotojournalistiek’, in: 70 jaar Zilveren Camera, Amsterdam (Stichting De Zilveren Camera) 2019.

‘Glimmende brokstukken. De nieuwste generatie van de Düsseldorfer Photoschule’, De Groene Amsterdammer, 8 maart 2018.

‘Fotoboeken in de bibliotheek’, De Boekenwereld Rijksmuseum Special, 33 (2017) 3.

 

Cover New Realities‘Early Days’, in: Mattie Boom, Hans Rooseboom (red.), New Realities. Photography in the 19th Century, Amsterdam (Rijksmuseum) 2017.


Cover Life is Strange 2
‘Het Leven Geïllustreerd: roemrucht tijdschrift uit het Interbellum’, in: Rob Moorees, Life is Strange, Rotterdam/Amsterdam (nai010/Huis Marseille) 2015.

 

‘Taco Anema’, in: Mattie Boom (red.), Fotolexicon: Geschiedenis van de Nederlandse fotografie in monografieën en thema-artikelen, afl. 43 (2011).
English version

‘De daguerreotypie: een perfecte spiegel met geheugen’ in: Johan de Zoete (red.), ‘In het volle zonlicht’. De daguerreotypieën van het Museum Enschedé te Haarlem, Haarlem (Koninklijke Joh. Enschedé/Gottmer) 2009.

‘Reports on the Exhibition of the Works of Industry of All Nations’ in: Sheila J. Foster, Manfred Heiting, Rachel Stuhlman, Imagining Paradise. The Richard and Ronay Menschel Library at George Eastman House, Rochester, NY/Göttingen (George Eastman House/Steidl) 2007.

‘Fotografie in Nederland in de negentiende eeuw: een nieuwe kunst, een nieuw beroep’ (met Mattie Boom, Hans Rooseboom) in: Dutch Eyes. Nieuwe geschiedenis van de fotografie in Nederland / A Critical History of Photography in the Netherlands, Zwolle (Waanders) 2007.

‘Een ‘onmiskenbaar treffende Gelijkenis’. De familie Vriesendorp gedaguerreotypeerd’, in: Maartje van den Heuvel, Moniek Peters, ReinoutVriesendorp (red.), Familie in Beeld. Vriesendorp uit Dordrecht, Dordrecht (Familie-Vereeniging Vriesendorp) 2007.

‘De grootvader van Top Naeff en andere daguerreotypieportretten van de familie Vriesendorp’, in: Cees Esseboom (red.), Deze schoone kunst. Dordrecht en de fotografie in de negentiende eeuw, Dordrecht (Historische Vereniging Oud-Dordrecht) 2006.

‘A handsome & highly finished present. Foto’s voor de juryrapporten van de Great Exhibition, 1851’, Bulletin van het Rijksmuseum 53 (2005) 2.

 

‘Photogrammen in roode omslagen. Adolphe Braun & Cie in het Rijksmuseum’ (met Robert Verhoogt), in: Nelke Bartelings et al, Beelden in veelvoud. De vermenigvuldiging van het beeld in prentkunst en fotografie. Leids Kunsthistorisch Jaarboek, Leiden 2002.

‘De avonturen van Nicolaas Henneman’, De Rijksmuseum Foto Gids, De Gids 164 (2001) 1/2, online beschikbaar in de Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren.

‘Rembrandt in fotografische staat: Charles Blanc, Bisson frères en L’Œuvre de Rembrandt reproduit par la photographie, 1853-1858’, Bulletin van het Rijksmuseum 48 (2000) 3.

 

‘Nicolaas Henneman’ in: Ingeborg Th. Leijerzapf (red.), Fotolexicon: Geschiedenis van de Nederlandse fotografie in monografieën en thema-artikelen, (1997).
English version

‘Gebeurtenissen / Events’, in: Mattie Boom & Hans Rooseboom (red.), Een nieuwe kunst, Fotografie in de 19de eeuw / A New Art. Photography in the 19th Century, Gent (Snoeck-Ducaju) 1996.

Redactie / Editor

Rijksmuseum Studies in Photography, Amsterdam (Rijksmuseum)
2016-2019

Depth of Field, Open Access Journal for Research on the History and Theory of Photography and Media Culture in the Low Countries (http://journal.depthoffield.eu).
2011-2013 

Nieuwsbrief Nederlands Fotogenootschap (het huidige tijdschrift Fotografisch Geheugen).
1999-2005