60 jaar World Press Photo

slide02Slide uit mijn presentatie van afgelopen week voor fotosz.nl in Galerie Pennings, Eindhoven, met enkele winnende foto’s van Nancy Reagan uit het online archief van World Press Photo. De volgende slide – haar man Ronald:

slide03

Nancy Reagans overlijden tien dagen eerder vormde een mooi aanknopingspunt om te kijken hoe zij in het online archief bewaard is gebleven. Het thema van de lezing was namelijk 60 jaar World Press Photo, maar dan niet aan de hand van de iconische beelden maar juist aan de hand van de minder bekende plaatjes die de overgrote meerderheid van het archief vormen.

Aan de foto’s van Nancy en Ronald valt op dat ze allemaal bekroond zijn in de Humor (& Happy News) categorie. Maar vergis je niet: het zijn meer dan grappige plaatjes.

Ten eerste de categorie: die was in 1974 in de wedstrijd geïntroduceerd om fotografen uit Oostbloklanden, die geen conflicten en ander slecht nieuws konden fotograferen, meer kans op een prijs te bieden. De categorie werd dan ook niet lang na de val van de muur afgeschaft (lees er hier meer over).

Ten tweede lijkt het weliswaar alsof Nancy en Ronald het protocol even loslaten, toch hadden zij de touwtjes wat de pers betreft stevig in handen: onder Reagan moest het Witte Huis een positieve, energieke uitstraling hebben en daar pasten dit soort beelden perfect in. Toen Dirck Halstead, White House photographer voor Time Magazine tijdens het presidentschap van Reagan, werd gevraagd naar de waarheid in zijn foto’s van het Witte Huis, antwoordde hij dat die niet bij de fotograaf ligt maar bij degenen die de foto’s gebruiken. Nu zouden dit soort foto’s nooit meer bekroond worden (zie themapagina Political Leaders).

slide61Behalve over foto’s van politieke leiders sprak ik ook over twee andere thema’s die ik voor World Press Photo had uitgewerkt: On the move, over migranten en vluchtelingen, naar aanleiding van de zojuist bekend geworden World Press Photo van het jaar, en Traces, dat over beelden gaat waarop alleen de sporen van geweld, oorlogen en rampen te zien zijn (en daardoor misschien nog wel meer impact hebben). Zoals Yonathan Weitzmans foto hierboven van het jurkje van een Afrikaans meisje in het prikkeldraad van de Israelisch-Egyptische grens, dat beide thema’s verbeeldt.

De lezing eindigde met een abstracte foto die doet denken aan Venetiaans gemarmerd papier, maar over een van de grootste olierampen in de geschiedenis gaat:

slide72

This entry was posted in Online, Presentaties and tagged , . Bookmark the permalink.